icon-phone arrow icon-search mail pinterest google-plus facebook instagram twitter youtube linkedin whatsapp

Hongkong Chinees Nieuwjaar 2014

Van 28 januari t/m 3 februari 2014 reisden wij af naar Hongkong en werd er deelgenomen aan de Chinees nieuwjaarsoptocht. Het nieuwe jaar dat in China is begonnen wordt het 'Jaar van het paard' genoemd. Hier onder blikken we terug op enkele foto's en kunnen geïnteresseerden het gehele verslag terug lezen wat wij destijds beleefd hebben.

Bicycle Showband Crescendo Hongkong Chinees Nieuwjaars 2014

Hongkong, 28-01-2014

Hier zitten we dan, na welgeteld, met tijdverschil een reis van 26 uur in een prachtig hotel in het mooie en zeer drukke Hongkong. We hebben een goede reis gehad, het vertrek om negen uur ‘s ochtends bij het BaronTheater was mooi, het is mooi om te zien hoe groot het uitzwaai comité zelfs nog is! Hier kunnen we trots op zijn! Bij aankomst op Schiphol was er al op onze komst gerekend en konden we gelijk naar de incheckbalie met de gehele club, hier was het een kwestie van inchecken, afwijkende bagage (instrumenten) afgeven en maar gelijk door de douane. Dan is er ineens geen aanhang meer, niemand meer, alleen de 35 mensen die meegaan naar Hongkong, het besef is er inmiddels omdat we hier natuurlijk al een halve dag hebben rondgelopen maar eigenlijk blijft het ongelooflijk, hoe kan het nou dat een showband uit het kleine maar leuke en vriendelijke Opende ineens naar Hongkong gaat om op te treden? Komt het door de fiets? Misschien wel, maar misschien is het meer? U mag het zeggen. Het is prachtig, er wordt geweldig goed voor ons gezorgd en we zijn bijzonder trots dat we hier nu ook echt zijn! We hebben vanmiddag nog even door de stad geslenterd en even de sfeer geproefd, zoveel mensen, auto's, bussen, gebouwen, bruggen en alles meer op zo'n klein gebied blijft toch fascinerend. Morgen 30-01 zullen we beginnen met de fietsen weer op te lappen die voor deze reis toch een beetje zijn aangepast, denk hierbij aan trappers eraf, zadels naar beneden, sturen omlaag en dergelijke. Dit zal morgenochtend het eerste doel zijn om te herstellen! Want onze trouwe tweewielers moeten wij natuurlijk ook goed verzorgen. Daarna zullen wij een oefening hebben voor de parade op -chinees- oudjaarsavond, dit zal voor ons allemaal nieuw zijn dus afwachten. Hierover morgen ongetwijfeld meer! Wij zijn aardig verreist, dus voor nu nog een borrel en welterusten, tot morgen!

Hongkong, 30-01-2014

Na de -zoals u eerder op de site heeft kunnen lezen- repetitie van vanochtend zijn we teruggegaan naar het toch prachtige hotel voor een paar vrije uurtjes, dit is door iedereen weer anders besteed maar het gros heeft toch wel Hongkong verder ontdekt, wat een stad, ongelooflijk, groot, immens! Een vergelijking met Opende is niet te doen... De gigantische shoppingmallen zijn goed verkent en de nodige souvenirs zijn al ingeslagen, het is een wereldstad! Na de vrije uurtjes moesten wij om 20.00 u weer klaarstaan om met de bus onder leiding van onze reisleidster (liefkozend 'chickenwing' genoemd) weer terug te gaan voor eigenlijk dezelfde repetitie als vanochtend maar dan full-dressed, de klompen werden voor het eerst weer aangetrokken en dat betrekt natuurlijk overal weer veel bekijks. Het leuke idee om even met z'n allen op de foto te gaan met op de achtergrond de gigantische haven lieten de chinezen zich niet ontglippen en voordat we het doorhadden stonden we tegenover een half leger fotografen, de repetitie hierna verliep voorspoedig. Het was de generale repetitie voor de parade morgenavond op chinees oudjaarsavond. Het moest goed! Er worden morgen 100.000 toeschouwers verwacht en daarnaast nog miljoenen mensen die het live op de tv bekijken, want in een stad met 7.000.000 inwoners is het niet mis natuurlijk. Het mooiste compliment van de avond was toch wel dat wij als enige korps maar 1x de repetitie hoefden te doen, we werden geroemd om onze manier van doen, niet een reden om te gaan zweven, we blijven er nuchter onder. Morgen de grote dag! Eerst heerlijk uitslapen om daarna weer richting het paradegebied te gaan om daar te doen waarvoor we hier zijn gekomen, fietsen en muziek maken en hopen dat de mensen blij van ons worden. Wij in ieder geval wel van hun, volgens mij zijn alle chinezen blij, ongelooflijk! Wij hebben er zin in, maar maken er eerst een heerlijke avond van. Morgenavond komt het erop aan, het verslag volgt dan zo spoedig mogelijk. Zal voor hier nachtwerk worden maar voor bij jullie op een mooie tijd om het met volle aandacht te lezen, voor nu bedankt en tot morgen!

Hongkong, 31-01-2014

De grote dag, dat was het vandaag, de chinezen luiden het nieuwe jaar in, het jaar van het paard en wij waren erbij! De dag begon rustig met een ontbijt en door enkele leden een uitstapjes in de stad een ander ging wat slaap inhalen van de afgelopen nacht welke door een grote groep leden werd beleefd in het nachtleven van Hongkong. Om half drie stond de bus klaar om ons te brengen naar het paradegebied. Compleet in kostuum zijn we vertrokken om eigenlijk eerst heel lang te wachten en nog even wachten, even inspelen, nog even wachten en dan komt toch het moment waarvoor we hier gekomen zijn, en wat - vermoed ik- velen van jullie live of op facebook al gezien hebben, deel te nemen aan de grote nieuwjaarsparade. Het was immens! Ongelooflijk, alleen achter de coulissen al. Het was een komen en gaan van deelnemers in een rap tempo dit omdat elke groep maar 1,5 minuut had om zich te laten zien aan de hoofdtribune (dit was ook de tribune waar de opnames zijn gemaakt). Daar zit je dan op je fiets, achter de schermen van een ongelooflijk groot evenement klaar om 1,5 minuut te knallen, alle leden hebben vanaf het eerste moment tot de laatste noot 150% gegeven en dit was te voelen! Het publiek was hartstikke enthousiast en het applaus overweldigend. Maar aan 1,5 minuut komt natuurlijk snel een einde, toen was het zwaaien en door. Door naar het volgende punt om weer 1,5 minuut te knallen voor een wat kleinere tribune, ook hier bracht het hetzelfde teweeg als bij de eerste tribune, een kant-en-klare ovatie. Maar het was natuurlijk eigenlijk nog maar net begonnen want pas na de twee presentaties voor de tribunes begon de parade pas. 100.000 mensen verwacht op een klein gebied dit betekent natuurlijk dat ze rijen dik aan de weg staan. Hier doen we het voor! Van de 100.000 mensen stonden er toch zeker 80.0000 met de mobiel in de hand om te foto's en filmpjes van ons te maken en die andere 20.000 wisten eigenlijk -voor mijn gevoel- niet hoe hard ze klappen moesten, het was geweldig. Het is lastig te beschrijven hoe het voelt als je door de straten van Hongkong fietst met 100.000 overenthousiaste chinezen langs de weg, maar in 1 woord wil ik het toch proberen; geweldig! Dit was denk ik voor alle leden wel een ervaring om nooit weer te vergeten. Na het optreden werd het tijd om de fietsen weer eens op de rekjes te zetten voor het vervoer voor morgen naar een andere locatie om daar ook onze kunsten te laten zien, morgen dus weer een dag van de toerist uithangen, muziek en mensen vermaken maar vooral genieten, heel veel genieten. Morgen weer een update, voor nu bedankt en tot morgen!

Hongkong, 01-02-2014

Weer een mooie dag, elke dag is mooi hier en de tijd vliegt. Eigenlijk gaat de tijd te snel, nog maar 1 dag eigenlijk en dan gaan we weer richting huis, wat natuurlijk voor- en nadelen heeft maar ik denk dat de meesten van ons hier nog wel een week zou willen blijven. Vandaag zijn we de dag met z'n allen begonnen als toerist, we hebben de andere kant van Hongkong bezocht door met een boot het water over te steken wat Hongkong in twee delen deelt en tevens is dit het water waar vanavond de vuurwerkshow zal worden gehouden. Want in China vieren ze nieuwjaar 3 dagen daarom was het eigenlijk voor ons vreemd dat er gister toen het officiële nieuwjaar begon geen vuurpijl de lucht inging maar ze moeten het natuurlijk verdelen over de drie dagen, denk dat dit voor ons in Nederland ook wel een goed idee is. Nadat we met z'n allen de andere kant van de stad hadden bekeken, die eigenlijk net als de andere kant (om het simpel te houden) volgebouwd, druk en heel dicht bevolkt is, is iedereen op eigen gelegenheid teruggegaan naar het hotel. Hier was het een kwestie van uniform aan en weer door. We gingen naar een klein dorpje net buiten Hongkong, misschien een beetje het Chinese Opende. Dit was een gezellig dorpje, de chinezen waren al blij toen we aankwamen en als een soort van popsterren werden we begeleid door een groep mensen die ons, door met elkaar een lint te vormen, gescheiden hield van het publiek. Het klaarmaken van de fietsen trok ook al veel bekijks, alles was interessant. Zelfs na het inspelen met een simpele toonladder kwam er applaus vanaf de zijkanten. Na het inspelen en klaarmaken werd het een picture-time (wat door sommige leden al met Japan werd vergeleken). Complete gezinnen, families, koppels, opa's, oma's etc. wouden allemaal met ons op de foto dit is natuurlijk iets waar veel waardering uitspreekt en wordt door de leden ook graag gedaan, maar na een kwartier krijg je toch wel stijve kaken van het lachen, maar dit was een goede training. Het optreden was eigenlijk een kleine parade, lang niet zo groot als gister, welke op een klein oppervlak werd gehouden midden in een centrum. Het publiek was laaiend enthousiast. Ze vonden het geweldig, wat een enthousiaste mensen. Dit is ook waarvoor wij het doen. Na ons optreden gingen we met z'n allen het publiek rond om foto's te maken en de mensen een heel gelukkig chinees nieuwjaar te wensen, dit was ook iets wat de soms toch bescheiden chinezen toch ietwat vreemd vonden, maar aan de andere kant heel erg waarderen en dit ook duidelijk laten merken. Na het optreden en weer heel veel foto's later zijn we weer in de bus gestapt naar het hotel om daarna vrij vlot weer te vertrekken naar de stad om het 23 minuten durende vuurwerkspektakel te bekijken. Het was prachtig! Enkel door de smog en al het rook van het vuurwerk viel er soms niet heel veel te zijn maar het was groots, die chinezen weten wat vuurwerk is, we hebben genoten. Vervolgens is eenieder wat gaan eten in de stad om daarna terug te gaan naar het hotel, en waar de een nog even de hotelbar opzocht ging de ander op bed om zich klaar te maken voor de laatste dag die wij (op moment van schrijven) zo gaan beginnen met een sightseeing toer door Hongkong. Wij vermaken ons prima, en kunnen de chinezen ook goed vermaken, het zijn toch leuke, blije, gezellige mensen waar voor wat wij zien eigenlijk geen kwaad inzit. Het blijft geweldig hier rond te lopen, en hier zullen we tot het laatste moment van genieten. Voor nu bedankt, en tot vanavond!

Hongkong, 02-02-14

De laatste actieve dag is aangebroken... We zijn de dag met zijn allen begonnen met een hele mooie sightseeing toer door Hongkong door onze leuke begeleidster 'chickenwing'. Waar de verwachting was dat we een halve dag in de bus zouden zitten en naar heel veel 'Als u links kijkt, ziet u rechts niks' grappen moesten luisteren viel dit heel erg mee. De bus werd enkel gebruikt om van de ene toeristische trekpleister naar de andere te komen. Zo begon de toer in een klein haventje op een nog kleiner bootje voor een rondvaart door een traditionele Chinese haven. Hier werden we in hele leuke, bijna schattige, bootjes door een haven gevaren waar een verschil in rangen en standen en arm en rijk erg goed zichtbaar was. Van de ongelooflijke jachten vaarde je zo ineens tussen eigenlijk een krottenwijk op het water waar ook nog gewoon mensen leven en wonen, het water wordt gebruikt als vuilnisbelt en de waterreinigingsdienst komt dan vervolgens met schepnetten de rommel uit het water vissen, een vreemde gewaarwording maar wel bijzonder interessant om een te bekijken en beleven. Vervolgens ging de toer door naar een traditionele markt met een groot aantal kraampjes waar wederom de nodige souvenirs werden ingeslagen, het thuisfront zal wel bijna het gevoel hebben dat het sinterklaas is als Crescendo terugkomt overmorgen vermoed ik. Erg gezellig was het en omdat we ook maar een klein uurtje op de markt konden rondlopen houdt dit het ook spannend en leuk. Als je ergens de hele middag rond kan lopen geeft dit minder uitdaging dan wanneer je maar een klein uurtje hebt, dan wordt het een soort wedstrijd van zoveel mogelijk leuke dingen zien en kopen in zo weinig mogelijk tijd, klinkt spannend maar is hartstikke leuk en we zijn volgens mij ook allemaal hartstikke goed uit de strijd tegen de kraampjes gekomen. Toen weer de bus in en door. Naar een restaurant voor een lunch die ook voor ons georganiseerd was in een werkelijk schitterend restaurant (met 1 Michelin ster!). Veel lekkere kleine Kantonese hapjes en heerlijke thee, op een prachtige, hele hoge, locatie vanwaar bijna heel Hongkong te overzien was. Het was een prachtige ervaring. Maar we zijn hier eigenlijk niet om de toerist uit te hangen dus moest er vandaag ook nog opgetreden worden. Ditmaal bij een evenement om het fietsen in Hongkong te promoten. Een leuk evenement, met wederom veel camera's en aandacht voor onze kostuums, fietsen en klompen, misschien vergeten we het wel eens maar het is toch allemaal vrij uniek eigenlijk, een groep muzikanten, op een fiets, met muziek in Hongkong, geweldig toch? Het was wederom een goed optreden, het publiek was enthousiast en we konden op het pleintje goed onze kunsten laten zien, dit tot genoegen van het publiek. Soms was het ietwat spannend omdat het pleintje niet heel groot was, we met 35 man aan het scheuren waren en er ook nog enkele bomen op het pleintje stonden, de stuurmanskunsten werden goed op de proef gesteld en iedereen is geslaagd voor de test want er zijn wederom geen brokken gemaakt. Hongkong is voorbij... enkel wacht ons nog de terugreis die vannacht om 4 uur (plaatselijke tijd) zal beginnen. De ervaring was geweldig, wat een stad, en wat een volk, een vriendelijk, behulpzaam en netjes volk die voor ons in ieder geval alles tot in de puntjes geregeld had. We hebben genoten, als we thuis zijn zal ik nog een klein verslagje schrijven over de laatste uurtjes waar we met z'n allen nog even van gaan genieten. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan, maar als het aan ons ligt wordt het Hongkong verhaal, wat u allemaal heeft kunnen volgen, zeker vervolgd. We hebben genoten en gedaan wat we het liefste doen, mensen blij maken, want chinezen zijn uitzonderlijk blij, prachtig! Een ervaring om nooit weer te vergeten. Tot snel, en wederom bedankt voor het lezen.

Hongkong, 4-2-2014

Dit was het dan, we zijn weer thuis. Het ligt alweer achter ons, het begint is mooi en spannend en als het dan afgelopen is, is het voorbij en dat is natuurlijk heel jammer. Maar wat hebben we genoten, van begin tot eind, alles was tot in de puntjes geregeld en heeft denk ik op alle leden van onze mooie club bijzonder veel indruk gemaakt, een optreden om nooit weer te vergeten. China was goed voor ons, wat een mooie mensen zijn het, bijzonder dienstbaar en zeer professioneel in het uitvoeren van hun werk. Hier kan Nederland denk ik nog wel wat van leren. Ook de terugreis is weer voorspoedig verlopen met een kleine vertraging bij vertrek vanaf Hongkong van een uur maar dit maakte weinig uit want op Dubai moesten we nog 3 uren wachten, goede vluchten hebben we gehad. Maar wat is het een ongelooflijk voorrecht dat je als showband helemaal naar Hongkong mag om op te treden en dat dan ook nog eens alles voor je geregeld wordt. Hoe uniek het is om met deze groep mensen helemaal naar de andere kant van de wereld te vliegen om te laten zien wat wij met z’n allen kunnen is bijna niet te verwoorden maar wel een ongelooflijk voorrecht waar iedereen trots op mag zijn! De muziek op de fiets uit Opende is wereldberoemd en dat hebben we bewezen. Het applaus, de lach op het gezicht van de chinees, de honderden foto’s die samen met ons genomen zijn, de duimen omhoog, het wensen van een gelukkig nieuwjaar en de monden die openvallen als we voorbij komen fietsen maken indruk, hier doen we het voor! De mensen hebben van ons genoten, en wij van de mensen en van elkaar, want uiteindelijk hebben we het met z’n allen gedaan. Het was geweldig! Dit is het laatste verslag geschreven vanuit huis, en niet vanuit een luxe hotel, we staan weer met beide benen op de aarde, er moet weer gewerkt en geleerd worden het leven gaat niet alleen maar over muziek maken en lol hebben, al was dit natuurlijk wel heel mooi geweest. Ik vermoed dat iedereen alweer uitkijkt naar de volgende trip met deze bijzondere club. Tegen Hongkong zeiden wij ‘tot ziens’ en dat wil ik graag ook tegen al onze volgers zeggen. Heel erg bedankt voor alle positieve reacties op de verslagen, op naar de volgende reeks. Nogmaals dank en tot ziens!