icon-phone arrow icon-search mail pinterest google-plus facebook instagram twitter youtube linkedin whatsapp
Na twee jaar weer een buitenlandse trip, op naar Tsjechië

Cheb, Tsjechië | 30 juni t/m 04 juli 2022
Na een corona-pauze van twee jaar is het dan eindelijk weer tijd voor een buitenlands optreden. Wat een cadeautje om tussen alle Wereld Muziek Concours voorbereidingen dit ook met elkaar te mogen beleven.

We zijn uitgenodigd om deel te nemen aan het 24e muziekfestival 'FIJO Cheb'. Hier zouden wij in 2020 -tijdens hun 50-jarig jubileum- al aan deelnemen, maar door alle corona perikelen in de wereld is het verschoven naar 2022. Het Cheb festival is een populair muzikaal evenement voor orkesten uit heel Europa wat één keer in de twee jaar wordt georganiseerd. In totaal doen er dit jaar 12 orkesten mee. De buitenlandse orkesten komen uit Slowakije, Hongarije, Polen, Zweden, Italië, Engeland en Nederland.

De avond ervoor nog een zeer warme repetitie gehad, waarna we alle grote instrumenten, uniformen en uiteraard de fietsen in de vrachtwagen hebben gedaan. Nog even snel naar huis om de laatste spullen te pakken, met daarbij een paar uurtjes slaap om daarna rond 04.00 uur te verzamelen bij het Kor Dijkstraplein. In de bus, op naar Cheb in Tsjechië voor een vijfdaagse muzikale trip. Met een kleine 12 uren rijden -inclusief 2 stops van 45 minuten- arriveren we rond 14.45 uur in Cheb, in de Tsjechische regio Karlsbad.

We worden warm onthaald door onze begeleidster Klara Bellova. Zij is één van de vrijwilligers die ervoor moet zorgen dat alles volgens schema verloopt. In het cultureel centrum 'Svoboda' staat een lekkere goulash soep-achtige maaltijd voor ons klaar. Dit is even bijkomen van de lange reis, waarna we met de bus naar onze slaapaccommodatie worden gebracht.

Op 15 minuten loopafstand van het centrum ligt het internaat 'Domov Mládeže' van een middelbare school waar wij de komende dagen zullen verblijven. De kamers worden ingedeeld, de bedden worden opgemaakt en nadat sommige leden een powernap nemen is het tijd om het centrum Cheb te ontdekken. De historische stad Cheb ligt op het meest westelijke puntje van Tsjechië. Het ligt ongeveer 700 kilometer van de Nederlandse grens en het is één van meest oude steden van Tsjechië. Het centrum heeft een mooi plein -waar wij de komende dagen zullen optreden- met karakteristieke gekleurde vakwerkhuizen en gebouwen met veel dakkapelletjes op de zadeldaken. Een lekker bakje koffie bij een typisch Tsjechisch koffiebarretje of een lekker koud Tsjechisch 'Z Loku' biertje. Morgen beginnen de eerste repetities en optredens, dus de rest van de dag vertoeven wij in de gezellige stad. Hier kunnen wij de rest van de avond genieten van muzikale klanken op twee verschillende plekken in de stad.

De wekker gaat vroeg op deze vrijdagochtend, want om 06.35 uur zitten we in de bus richting het ontbijt. Na een goed verzorgd ontbijt worden we teruggebracht naar het cultureel centrum waar we gisteren door de organisatie werden ontvangen. Fietsen uitladen, inblazen en dan op de fiets richting het centrum. Het is even wennen om door de heuvelachtige stad te fietsen. We kunnen gelijk ondervinden hoe het met onze conditie is gesteld. Ook het plein waar we onze show laten zien is niet geheel vlak. Rond 09.00 uur beginnen we met het oefenen van een speciale openingsact voor het festival. Dit doen wij gezamenlijk met de danseressen van de kunstacademie dansgroep ZUŠ Cheb. Onze timp tom (quint) slagwerker Sjouke Jan Veenstra begint als solist te drummen al fietsend en de danseressen nemen hun plaats in op het plein. Hierna volgen wij in verschillende groepen met het welbekende 'Radar Love', waarbij de danseressen op deze muziek hun showchoreografie met paraplus laten zien. In zijn totaliteit een prachtig geheel! Na de repetitie is er gelukkig nog tijd om onze eigen show te repeteren op het plein. In de stromende regen fietsen we over de hobbelige keien, tussen de mooie gekleurde gebouwen. Ondanks deze regen is er toch altijd het besef dat we een bijzonder mooie hobby uitoefenen met elkaar. De laatste puntjes van de show nog even op de i zetten, zodat we morgen kunnen stralen op het plein.

We schuilen -alhoewel we al flink doorweekt zijn- met elkaar bij een sfeervol koffietentje, zodat we daarna een beetje opgewarmd de finale partijen kunnen instuderen met de overige korpsen. Terug in het cultureel centrum poetsen we de druppels van de instrumenten, zodat we vanavond tijdens de opening van het festival op het plein kunnen shinen. Na de lunch verkennen we de stad een beetje. De één pakt de fiets en de ander verkent Cheb te voet.

Omkleden en inblazen, zodat we in ons Volendams kostuum richting het centrum kunnen fietsen. Het carillon van Cheb geeft aan dat het 16.00 uur is, tijd om het festival te openen. Met alle korpsen gaan we het marktplein op voor de officiële opening van het festival. Met twee gezamenlijke nummers, Europa Hymne en Prapory Zavlajte spelen we voor de organisatie (hoofdpodium) en het aanwezige publiek. Het publiek wordt erg enthousiast als ze de oprichter van het FIJO Cheb festival zien op het podium. Door het locale muziekkorps wordt er een lange versie van 'Happy Birthday' gespeeld in drie verschillende stijlen van 7 minuten lang. De korpsen worden welkom geheten en na de afmars van alle korpsen fietsen we weer bergafwaarts richting het cultureel centrum. De rest van de dag staat er niks meer op de planning. Sommige leden doen even de ogen dicht na het eten, maar uiteindelijk ontmoeten we elkaar in het centrum en is het festival van Cheb nu echt begonnen! Onze manager René Jelsma en vicevoorzitter Geeske Helmholt zijn in de avond uitgenodigd door de burgemeester voor een officele bijeenkomst in het stadshuis. Namens de organisatie werden we welkom geheten en bedankt dat we aanwezig zijn bij dit festival. Er vindt zelfs een speciale balkon scène plaats, waar Geeske en René de mensen op het plein toewuiven.

Zaterdagochtend zitten we om 06.30 uur in de bus, we beginnen er bijna aan te wennen. Na het ontbijt hijsen we onszelf weer in het Volendams kostuum en fietsen we met een hoge hartslag bergopwaarts iets buiten het centrum. Het voordeel van bergopwaarts fietsen, is dat je ook weer bergafwaarts fietst. Samen met de andere korpsen doen we mee aan een muzikale parade door de stad en wij staan vooraan in de optocht. Langs de route staan veel mensen ons enthousiast toe te juichen. Het kost ons weinig moeite om naar het eind van de route te fietsen en voor we het weten staan we alweer beneden bij het cultureel centrum. Bijna de hele middag zijn we vrij. Er zijn leden die gaan shoppen in een groot winkelcentrum, de anderen snuiven een beetje cultuur op om bv. Het Kasteel van Cheb te bezichtigen of de grote Katholieke St. Nicolaas Kerk, om daarna te genieten van een lekker bakje koffie of een heerlijk (alcoholisch) drankje op één van de terrasjes in het centrum.

Om 15.30 uur staan we klaar om weer bergopwaarts te fietsen richting het plein. Wij laten als laatste van alle korpsen onze show zien. We fietsen nog maar net het plein op en vanaf de tribunes klinkt een daverend applaus. Kippenvel-momenten. Na de show moeten we ons direct klaarmaken voor de finale. We brengen twee nummers ten gehore, gezamenlijk met de andere korpsen. De optredens voor vandaag zitten erop. In de avond genieten we nog van de muziek op het plein en zitten we gezellig na, bij het grote ‘kampvuur’ bij onze accommodatie.

We kunnen uitslapen, want het vertrek op deze zondagochtend staat gepland om 07.30 uur. Koffers inpakken, kamers schoonmaken en op naar het ontbijt. Ons laatste dagje Tsjechië is aangebroken. Gelukkig staat er nog genoeg op het programma. Na het ontbijt rijden we richting het buurtstadje van Cheb, genaamd Františkovy Lázně. Het kuuroord stadje ligt tegen de Duitse grens aan en sinds 2021 staat het op de UNESCO-Werelderfgoedlijst als onderdeel van de historische kuuroorden van Europa. Het stadje straalt een hele relaxte sfeer uit. Tussen twee parken fietsen we door de Hoofdstraat van Františkovy Lázně. Door deze rechte straat fietsen we kruislings om de palmbomen heen. De straat staat vol met enthousiaste toeschouwers en alles wordt door hen vastgelegd met mobieltjes en camera’s.

Omdat er in de middag geen activiteiten op het programma staan heeft onze begeleidster Klara een geniaal idee. Het is warm in Tsjechië en op ongeveer tien minuten rijden ligt een groot stuwmeer. Met de hele groep stappen we in een klein busje richting het meer. Uit de speakers klinkt ‘Het busje komt zo’ en ‘De wielen van de bus’. Iedereen zingt mee en na een korte rit arriveren we bij camping Rybářská Bašta. Zwemkleding aan om daarna een frisse duik te nemen in het meer. Het voelt als vakantie! Genietend van de mooie omgeving, het prachtige weer en verkoelende water laden we ons op voor vanavond.

Vanavond mogen we nog één keer de opening laten zien, onze show en het belooft een geweldige finale te worden.

Rond 20.00 uur fietsen we het plein op en samen met de dansgroep ZUŠ Cheb openen we muzikaal en dansend de laatste avond van dit festival. 1,5 uur later laten we nog één keer onze show zien aan het overweldigende publiek. We sluiten onze show af met het prachtige ‘Beat Me’ en met groot applaus verlaten we het plein.

En dan de finale. Samen met de overige korpsen laten we het publiek nog eenmaal genieten van twee gezamenlijke nummers, Europa Hymne en Prapory Zavlajte. Het geheel wordt afgesloten met een spectaculaire show van muziek en vuurwerk.

Het zit erop! Tijd om afscheid te nemen van deze mooie dagen in Tsjechië. Terug in het cultureel centrum laden we de fietsen in, kleden we ons om en nemen we plaats in de bus. Rond middernacht verlaten we Cheb en na 11 uren reizen komen we weer veilig aan in Opende.

Cheb, ontzettend bedankt voor de goede organisatie, een prachtige ervaring! Wij hebben genoten, op naar het Wereld Muziek Concours in Kerkrade!

Děkuji!

Peter Hazenberg

Foto's: Leden archief en organisatie FIJO Cheb.