icon-phone arrow icon-search mail pinterest google-plus facebook instagram twitter youtube linkedin whatsapp

Crescendo publiekslieveling op het Rode Plein in Moskou

Crescendo heeft in haar carrière al een heleboel mooie dingen mee mogen maken. In de club hebben we ook enkele reizen en belevenissen die geen muzikant zich ooit meer zal vergeten. Neem nu bijvoorbeeld het afreizen naar Japan, deze trips worden nog vaak genoemd door de wat ervarende leden die dit mee mochten maken. Tijdens deze 4 weekse trip moest er vier keer per dag opgetreden worden, elke dag op dezelfde tijden en hadden de leden 1 dag in de week vrij. Het gevoel dat deze leden beschrijven is zo bijzonder, dat je het meegemaakt moet hebben om daadwerkelijk te kunnen weten hoe het nou precies is, zo’n reis. En toch kwamen we er tijdens onze reis naar Moskou achter hoe die leden zich gevoeld moeten hebben, want onze twaalfdaags trip naar Moskou valt bijna niet te beschrijven. Een kleintje Japan werd genoemd door de ervaren muzikant. Vol ongeloof blikken we nu ook terug naar een periode die voorbij gevlogen is.

Op 22 augustus reisden we namelijk af naar Moskou om deel te nemen aan het Spasskaya Tower Festival. Dit festival werd voor de elfde keer georganiseerd op het Rode Plein en is vernoemd naar één van de torens van het Kremlin die grenst aan het Rode Plein, namelijk de Spasskaja basjnja. Het was een erg strak programma, waarbij de eerste twee dagen in het teken stond van repetities en we vervolgens iedere avond een showoptreden hadden op het Rode Plein met de Basiliuskathedraal op de achtergrond. Vanaf Schiphol vertrokken we met KLM richting Moskou, waar we al werden opgewacht door onze begeleidsters “Julia en Polina”.

De show hebben we uiteindelijk 12 keer voor publiek opgevoerd, het begon namelijk met een generale repetitie met publiek op donderdag 24 augustus. Voor ons voelde dit al als de ‘echte’ show, het licht, geluid, de vuurwerk shows, overal was al aan gedacht. De spanning was ook bij menig lid van het gezicht af te lezen. Tijdens het infietsen van Leonard op de eenwieler werd het publiek na aankondiging muisstil en zaten ze met open mond te kijken. Vervolgens kwam Anton aangefietst vanaf de voorkant van het veld en hij kruist zo door de club heen, wat meteen voor veel spektakel zorgt tijdens de opening. Daarna wordt het nummer ‘an american in Paris’ overgenomen door de drummers, die de inleiding voor ‘Locked out of Heaven’ spelen. Als club merkten we nog steeds dat het publiek vol verbazing zat te kijken, aangezien het nog steeds muisstil was. Vervolgens worden de molenwieken ingezet, en dit mondde steevast uit in luid geapplaudisseer van de Moskovieten. Ook tijdens het kruisen en na de solo’s in het nummer mochten we iedere avond een warm applaus ontvangen, terwijl we nog maar halverwege de show waren. Het volgende moment van uitbundigheid laat niet lang op zich wachten, want de crash van Joël zorgde iedere avond steevast voor spektakel. Direct na de val is het publiek stil en kijken ze allemaal verschrikt op. Het leek zelfs zo echt, dat iemand van de organisatie er tijdens het repeteren al naar toe wou lopen. Vervolgens begint de muziek en wordt de baar opgehaald, waarna ook het publiek in lachen uitbarst en er opnieuw een vol applaus klinkt. Aan het einde van de show horen we overal vanuit het publiek de woorden Bravo! en Spasibo! (dankjewel), wat een kippenvel!

Zowel de woensdag van aankomst als de donderdag waren beide erg zware dagen met veel repetities en weinig slaap. Op woensdag waren vele leden al bijna 24 uur wakker voordat we terug in het hotel waren, dus zochten velen meteen hun bed op. De donderdagochtend stond in het teken van onze eigen repetitie, waarna we zowel ’s middags als ’s avonds een repetitie hadden, waarbij ’s avonds een repetitie was met een uitverkochte tribune en er dus zo’n 7500 mensen op de tribune
aanwezig waren. Na afloop van iedere show was er tevens een VIP tent, waar 2 afgevaardigden van Crescendo naartoe moesten.

Vrijdag 24 augustus mochten de meeste leden uitslapen, de bus vertrok namelijk pas om 13.00 uur. Dit werd erg gewaardeerd, aangezien de eerste twee dagen erg intensief waren geweest. Emma en Martin werden wel om 10 uur opgehaald om een indrukwekkende ceremonie bij te wonen in het park naast het Kremlin, waar ze nog een bloem mochten leggen bij het eeuwige vuur van Moskou. Aan het eind van de middag gingen we met de gehele groep naar het Kremlin voor een fotoshoot en een korte filmopname die als introductie zou gaan dienen tijdens het uitzenden. De film werd opgenomen in een gouden zaal, waarna er nog een groepshoot was op de trappen vlak na de ingang van het Kremlin. Het was erg bijzonder om hier überhaupt binnen te zijn geweest, omdat hier normaliter alleen hoge gasten van de Russische staat worden ontvangen. Na de shoot marcheerden we weer terug naar het rode plein om ons daar op te maken voor de ‘eerste’ show!

De volgende morgen werden we weer vroeg opgehaald, waarna we vertrokken richting het amusementenpark ВДНХ (VDNKh), omdat we hier een straatparade mochten geven. De fietsen stonden al klaar bij een naastliggende manege, en daarna vervolgden we onze weg naar de start van de parade. Een brede weg lag voor ons waarop we onze figuren mooi uit konden laten komen. We fietsten heerlijk door het straatrepertoire heen vanwege het enthousiaste publiek dat enkele rijen dik aan de zijkanten van de weg stonden. Aan het einde van de 2,5 km parade door het park kwamen mensen snel op ons af en vroegen bescheiden om met ons op de foto te gaan. De mensen waren over de klompen nogal verbaast. Na deze mooie parade konden we relaxen totdat het avondeten klaarstond in de GUM, een groot warenhuis dat naast het Rode Plein ligt met luxe winkels, restaurants en bars. Elke avond werden we verwacht in het Chinese restaurant. Vervolgens konden we ons rustig voorbereiden op de avond shows. Het eten was elke keer prima verzorgd! Op de zaterdagavond ging de show ook prima op het Rode Plein, naast de gezonde spanning voor de show kwam de flow er al aardig in en het geeft echt een ‘kick’ als het publiek joelend en levendig reageert! Aan het einde van de show kregen we de gelegenheid om merchandise te verkopen, wat in handen was van Willemijn en Aly. Onze kraam werd erg druk bezocht, waar vele bezoekers ook op de foto wilden met onze verkoopsters, dus hebben we geregeld dat het publiek iedere avond met een enkeling van onze leden op de foto kon na de show.

Zondag 26 augustus waren we overdag de gehele dag vrij. De leden konden hierdoor eindelijk de stad goed gaan verkennen. De keuze ging voornamelijk naar het ‘Bunker museum’ of de ‘Izmailovsky souvenir markt’. Met de metro ging iedereen op pad. De markt was prachtig om te bezoeken. Een gigantische markt met de typische Russische hebbedingetjes en vele oorlog kraampjes met souvenirs van de Russische-sovjet invasie. Vele leden kwamen terug met leuke souvenirs en hadden al het een en ander gekocht voor het thuisfront. Ook het bunkermuseum was zeer indrukwekkend! Deze dateert uit 1950, omdat Stalin de opdracht had gegeven voor een ondergrondse bunker, waar hij veilig zou kunnen verblijven, mocht de koude oorlog uitmonden in een nucleaire oorlog. Echter, Stalin zelf heeft de bunker nooit van binnen gezien, omdat de bunker tijdens zijn overleden nog niet voltooid was. Deze bunker werd pas voor het Russische volk in het jaar 2000 getoond. Rond 20.50 was het dan weer tijd om in te spelen. Daarna konden we de fietsen klaarzetten in show opstelling en 10 minuten later gingen we al richting het eerste dranghek. Na het eerste seintje van de bewaker mochten we weer het Rode Plein op en moesten we wachten op de show van Zwitserland totdat we zelf in actie mochten komen. ‘Actie’, het moment waarvoor we naar Moskou zijn afgereisd,
het moment waarvoor we het doen. Je geniet vooraf al als je ziet dat het wederom uitverkocht is! Voldaan kwamen we elke keer van het veld af, genieten!

Maandag 27 augustus hadden we een speciale middag! We verzamelden ons in uniform bij het nationaal historisch museum wat achter het Rode Plein ligt en kregen vervolgens een rondleiding door het Kremlin. Op het einde van de rondleiding kregen we speciaal toegang tot een van de bijzondere werkruimtes waar president Poetin zijn raadpleging en onderhandelingen hield met de afgevaardigden. We liepen langs immens grote zalen van wel 100 meter diep bij 40 meter breed voorzien van spiegels aan beide kanten. Er waren allemaal verschillende ruimtes, waar bijvoorbeeld een debat of feest gehouden kon worden. Foto’s of video’s maken was niet toegestaan in het hof. Aan het einde van de zaal liepen we door een grote bruine deur die ons bracht bij de fotoshoot zaal. Een prachtige zaal die volledig in goud was en voorzien van verschillende beschilderde iconen. Hier zijn verschillende foto’s gemaakt die de organisatie gebruikt heeft als aankondiging van onze show. ’s Avonds was het de vijfde Spasskaya Tower Festival show en konden de mensen weer genieten van een 3 uur durende show.

Dinsdag 28 augustus werden we aan het eind van de ochtend opgehaald voor een boottocht over de Moskva rivier. Vooraf werd ons niet verteld wat voor boot het precies zou zijn, dus waren veel leden enigszins verbaast toen we daadwerkelijk bij de boot aankwamen. Het was namelijk niet zomaar een boot, maar een Mercedes-Benz jacht die ons langs de bezienswaardigheden van Moskou zou varen. Een 3 uur durende boottrip met prachtig mooi weer, waar het ook nog eens heerlijk lunchen was op het dek!
Woensdag 29 augustus begonnen we onze dag weer op het Rode Plein, maar ditmaal om een bezoek te brengen aan het Mausoleum, waar het lichaam van Lenin opgebaard ligt. Het was een kort maar zeer indrukwekkend bezoek. Vervolgens waren we opnieuw de gehele middag vrij, waarbij de leden opnieuw de stad in gingen met de metro’s.

Na een paar rustige dagen met veel vrije tijd was donderdag 30 augustus weer een zeer intensieve dag. We begonnen de middag met een optreden bij de ‘Kidscamp’ van het Festival! Hier hadden we een show van een half uurtje, waarbij we eerst als hele groep over het pleintje gingen tijdens ‘Radar Love’! Vervolgens gingen het slagwerk, de tenor saxen en het zwaar koper het podium op, waar de trompetten, bugels en altsaxen rondjes bleven fietsen op het kleine veldje. Ook mochten er kinderen op de bagagedrager een rondje mee fietsen, een makkelijke en leuke manier om jonge kinderen er enthousiast bij te betrekken. Na het optreden moest er een delegatie naar het Zaryadye Park Парк Зарядье voor filmopnames als aankondiging voor onze show in het park op zaterdag. ’s Avonds was het alweer tijd voor de zevende show, waar we de avond hebben afgesloten met een optreden in de VIP tent tijdens de afterparty.

Vrijdag 31 augustus hadden we overdag opnieuw vrije tijd. Sommige leden gingen opnieuw naar de markt, anderen bezochten het Victory Park, die in mei 1995 geopend is om te vieren dat de tweede wereldoorlog 50 jaar geleden ten einde was gekomen. Nog steeds komen Russische veteranen hier op 9 mei ieder jaar bijeen om de vrijheid te vieren. Voor de leden was dit ook de laatste kans om dingen van de stad te gaan bekijken, aangezien de laatste twee dagen weer een stuk drukker beloofden te worden.

Zaterdag 1 september hadden we een straatoptreden van een uur in het Zaryadye Park Парк Зарядье! Ironisch genoeg was het verboden om te fietsen in het park, waardoor we lopend naar het pleintje moesten. Eenmaal op het pleintje aangekomen werd de groep net als bij de kidscamp opgesplitst, zodat de helft van de club op een verhoging van een plein fietste en de andere groep tegen het publiek aan. Het was erg warm tijdens dit optreden, maar gelukkig kwam de organisatie al snel met water aan. Ook kwam er nevel vanuit het publiek, waardoor het koeler aanvoelde. Het publiek genoot van ons optreden. ’s Avonds was het opnieuw tijd voor de show, waarbij deze show als generale telde voor de televisieploegen en voor de livestream die op zondag te volgen zou zijn via Facebook.

Toen was het alweer de laatste dag! Zondag 2 september vertrokken we voor de laatste keer vroeg richting het Rode Plein omdat we vandaag twee keer de show uit moesten voeren. Tot zo ver hadden we alleen maar shows in de avond gehad met publiek, waarbij je merkte dat de middagshow heel anders was dan wat in de routine zat. Zo waren lichteffecten niet mogelijk en ook de vuurwerk en kanonshow in de finale konden niet uitgevoerd worden. Het publiek was er echter niet minder enthousiast van geworden.

’s Avonds was het dan echt de allerlaatste keer! Het mediateam had via Social Media een link gedeeld zodat het thuisfront live mee kon kijken. Wetende dat er dierbaren vanuit Nederland de moeite doen om jouw show te gaan bekijken, zorgde opnieuw voor spanningen bij de leden. Ook het feit dat het de laatste keer zou zijn en je dus nog maar één keer alles kon geven, zorgde voor een gezonde spanningsboog bij de leden. Eenmaal op het veld verliep alles soepel en was het echt genieten geblazen. Nog een keer genieten van de Sint Basilkathedraal terwijl je naar achteren fietst tijdens de show, wat een kippenvel! De emotie waarmee op het veld gespeeld werd, kwam er ook achter de coulissen allemaal uit en er dus enige tranen weggepinkt moesten worden bij vele leden. Maar dat was nog niet alles, want tijdens de finale werd ook nog eens bekend dat we ‘the Audience award for International bands’ gewonnen hadden, dat was echt een kers op de taart!

Na de show moest natuurlijk alles weer goed klaargelegd worden voor de trip per vrachtwagen terug naar Opende. Vervolgens keerden we terug naar het hotel om ons op te frissen en de koffer te halen, waarna we om 2 uur vertrokken naar het vliegveld. Om 11 uur kwam iedereen zeer moe maar voldaan terug in het mooie Opende.

Pas als je thuis bent komt het besef wat voor unieke reis we hebben meegemaakt. Alles rondom het Kremlin en het Spasskaya Tower Festival organisatie was zeer professioneel verzorgd. De mensen stonden voor ons klaar en op het gebied van media was er vanuit geheel Rusland aandacht voor het festival. Elke avond een enorme vuurwerk show tijdens de finale, de Russen zijn trots op dit grote evenement. Voor ons een hele eer om dit te mogen meemaken!

“Een reis waar nog jaren over gesproken zal worden”.