icon-phone arrow icon-search mail pinterest google-plus facebook instagram twitter youtube linkedin whatsapp

Carnaval in Chalon-sur-Saône

Chalon-sur-Saône, Frankrijk | 24 t/m 27 februari 2023
Deelnemen aan ‘Carnaval de Chalon’ die dit jaar in het Franse stadje plaatsvindt van 24 februari 2023 t/m 05 maart 2023. We zijn hier geen onbekende gast, want dit is onze 4e deelname na eerdere jaren in 2004, 2009 en 2014.

We zijn dit jaar te gast in het weekend van 24, 25 en 26 februari. De parkeerplaats in Opende staat alweer vol met auto’s, waar wij wachten op de bus die ons naar Frankrijk gaat brengen. Om 02.00 uur staat het vertrek gepland. Het uitzwaai comité wuift ons na, op naar Chalon-sur-Saône, in de regio Bourgogne. De bus zit vol en dit is een goed teken. Voor sommige leden extra spannend, o.a. oud jeugdleden die voor het eerst meedoen en ook een debuut voor twee nieuwe leden. We proosten met elkaar op een mooi muzikaal en vermakelijk weekend.

Na een lange reis van ongeveer 13 uren arriveren we bij het stadion ‘Le Colisée’, een overdekte arena waar voornamelijk basketbalwedstrijden worden gespeeld. Dit weekend is de arena omgebouwd tot muziek en show arena, waar internationale (show)bands hun uitvoering mogen laten zien bij het Carnaband's show spektakel.

Fietsen, uniformen en instrumenten uitladen, zodat we ons klaar kunnen maken voor het oefenen van de finale met alle andere deelnemers. We brengen gezamenlijk 5 nummers ten gehore, dus deze moeten geoefend worden.
Dit doen we samen met:
Orkest van 194 Pontonbrug Regiment - Oekraïne
Dutch Pipes & Drums & Highland Dansers - Nederland
Jérémy en Fabien - Fly Chaix - Frankrijk
Krasocin Staatsorkest & Majorettes - Polen
Ivane Javakhishvili Tbilisi Volksensemble van de Staat Universiteit - Georgië
Tanzcorps Colonia Rut Wiess - Duitsland
Muziek van de Luchtmacht van Bordeaux - Frankrijk

Candice Parise uit Frankrijk en Viktoria Brehar uit Oekraïne ondersteunen ons met hun prachtige stem bij de nummers ‘My Way’ en ‘Don’t leave me this way’.

Na het oefenen van de finale hebben we tijd om onze eigen show door te nemen. We zijn met een grote groep, dus het is even passen en meten in de arena. Na een paar kleine aanpassingen zijn we er klaar voor om morgen onze show twee keer te laten zien. Met een lange reis en de repetities achter de rug is het tijd om richting het hotel te gaan. Een kwartiertje rijden vanaf de arena. We zitten verdeeld over 2 hotels, vlak naast elkaar. Inchecken en ook hier zoeken we elkaar nog even op om te proosten op het weekend.

Zaterdagochtend vertrekken we (na het ontbijt) om 09.45 uur richting de arena. De Carnaband’s Show -zoals deze parade in de arena wordt genoemd- wordt vandaag twee keer georganiseerd, om 14.30 uur en om 20.30 uur. Er is genoeg vrije tijd om Chalon-sur-Saône te ontdekken. Sommige leden blijven in de arena om de andere korpsen te aanschouwen, anderen pakken de fiets om de omgeving te verkennen of hangen rond op de uitgebreide kermis vlakbij de arena. Na de pauze mogen wij onze show laten zien.

An American in Paris wordt ingezet en daar fietsen we de arena in. Volle bak op de tribune, er zijn ongeveer 6000 plekken beschikbaar. We zoeken allemaal onze positie op, klaar voor de start. De Formula 1 theme klinkt door de arena en nadat we de eerste visuele elementen marcherend hebben laten zien, stappen we op de fiets. Het publiek zit op het puntje van de stoel, gaat die kruising goed? Geen crash? Tussen de muziek door wordt er hard geapplaudisseerd, het zijn weer kippenvel-momenten. Nog even de molenwieken laten zien en dan sluiten we de show af met Celebrations. We evalueren de show, wat ging er goed en wat kan vanavond nog beter. Tussen de 2 shows door weer voldoende vrije tijd. Met z’n allen naar de kermis, het spookhuis in, de cakewalk trotseren, in de achtbaan of prijzen schieten. Vermakelijke attracties.

Ook in de avond zit de arena goed vol. Het publiek geniet van onze show en wij genieten van het enthousiaste publiek. De finale is weer spectaculair met alle deelnemende korpsen. Het laatste nummer wordt gespeeld en na de laatste noot een dikke knal, waardoor de confetti door de arena wordt geblazen. We kijken terug op een zeer geslaagde zaterdag en bij terugkeer in het hotel blikken we nog even terug op deze mooie muzikale dag.

Op deze zondag staat de carnavalsparade op de planning. Eerst zijn we uitgenodigd voor een muzikaal intermezzo van het orkest uit Oekraïne. Zij zetten het eerste nummer in en direct spat de energie ervan af. Het voelt alsof ze alle terreur die ze momenteel meemaken in hun eigen land even vergeten en vol energie hun muzikale klanken laten horen. Diep respect voor onze Oekraïense muzikale collega’s die zich blijven inzetten voor deze culturele activiteiten, ondanks de vreselijke strijd die ze ondergaan in Oekraïne. Na het Oekraïens volkslied en een kleine toegift is het tijd voor de lunch.

Op de lang gedekte tafels staan de water- en wijnkaraffen alweer klaar. De enthousiaste vrijwilligers lopen af en aan om iedereen te voorzien van zijn/haar natje en droogje. Water, rode wijn, witte wijn, stokbrood, warme maaltijden, koffie en een heerlijk dessert. We worden hier op onze wenken bediend. De buikjes vol, tijd om ons om te kleden.

Wie denkt dat het in Frankrijk altijd warm is, heeft het mis. In de snijdende kou fietsen we richting het centrum. Wij fietsen vooraan in de optocht, zodat we voldoende ruimte hebben om het parcours te fietsen. Achter ons zien we grote praalwagens boven ons uitsteken, een lange optocht. Het publiek in de stad staan rijen dik achter elkaar en tijdens ons straatoptreden worden we vaak bestrooid met confetti vanuit het publiek. De ervaring leert dat we deze confetti maanden later nog in ons instrument kunnen vinden. De oplossing, pantykousjes over de beker van het instrument.

Ondanks de kou genieten we van deze prachtige optocht en het zeer enthousiaste publiek. Na een carnavalparade van ongeveer 5 kilometer fietsen we weer terug naar de arena. Nadat de vrachtwagen is ingeladen, hebben we nog 1,5 uur de tijd voordat de bus in het begin van de avond vertrekt. Nog even een bezoek aan de kermis of een bezoekje brengen aan een lokaal kroegje, voordat we weer aan onze lange busreis beginnen richting Nederland.

We hebben genoten van deze fantastische dagen in Chalon-sur-Saône met deze geweldige groep. Carnaval de Chalon, bedankt voor de goede organisatie en hopelijk: au revoir!