icon-phone arrow icon-search mail pinterest google-plus facebook instagram twitter youtube linkedin whatsapp

Bicycle Showband Crescendo Sibiu Roemenië

Donderdagochtend 13 juni 2019 10.50 uur

Het laatste lid vliegt naar huis om nog snel de vergeten mobiele telefoon op te halen. De andere leden zitten bij Wiebenga Reizen in de bus. De trip naar Roemenië begint! We rijden naar Eindhoven om vanaf daar het vliegtuig te nemen naar Cluj Napoca airport. Om vanaf daar weer in de bus te stappen richting Sibiu waar we rond 23.00 uur aankomen bij ons hostel. Al met al een hele reis binnen 12 uren. Onze vrachtwagen met chauffeur Piet staat dan al op ons te wachten, wat prachtig dat hij dit voor de vereniging wil doen! Piet is woensdagochtend vertrokken aan de rit van zo’n 2000km, later deze zomer wacht hem nog een avontuur naar Hongarije, Piet wordt er niet warm of koud van, geweldig!

We treffen het, zoals zo vaak, weer! Een prachtig hostel midden in de stad een Irish Pub om de hoek met een knetterharde rockband, zonder nog maar een noot te hebben gespeeld voelen we ons al helemaal thuis. Vrijdagochtend zien we de stad (zo’n 137.000 inwoners) voor het eerst bij daglicht. Wat een mooie stad, het historische stadscentrum is bijzonder met de ‘ogen van sibiu’, kleine dakkapelletjes die je lijken aan te kijken. Het grote plein is erg mooi, gelukkig mogen we hier later onze show nog laten zien. Warm is het ook nog, het voelt bijna als Frankrijk op een mooie zomerdag. In de hitte moet de vrachtwagen uitgepakt worden, ons hele hebben en houden is gepakt en wordt overgeladen op kleine wagentjes die onze spullen naar de omkleedlocatie brengen omdat de vrachtwagen het stadscentrum niet in mag.

Voor elke dag staan er twee optredens op het programma. Dit allemaal voor het festival: het festival: Festivalul International de Teatru de la Sibiu (FITS). De eerste om vrijdagmiddag 17.00u. Het mooie hieraan is dat we geen onderdeel van een optocht o.i.d. zijn maar een zelfstandige act tijdens het theater festival. We zijn hier een van de vele internationale deelnemers en het is mooi om te zien dat we op grote schermen worden aangekondigd. In de hitte (circa 28 graden) trekken we ons Volendams kostuum aan, spelen we in en lopen we met de fiets aan de hand bij de straten omhoog richting het startpunt. Het blijft bijzonder wat mensen gek tegen klompen aankijken en hoe graag ze foto’s maken van onze instrumenten, fietsen en uniformen. De straat stroomt vol.

De organisatie heeft zo’n 40 vrijwilligers ingezet die ons gaan begeleiden tijdens dit optreden, bijna 1 op 1 begeleiding, ware luxe. We fietsen door de straten, lachen en zwaaien naar de mensen en waar het beeld misschien wat stug is van de Roemenen komt hier een ander beeld naar voren. Ze lachen, klappen en zwaaien, wat een enthousiasme! Een enthousiast publiek maakt ons ook enthousiast en zo fietsen we door de warme straten van Sibiu. Waar op elk stilstaand moment alle 40 vrijwilligers op ons af komen vliegen om te vragen of we ook dorst hebben hoeven we niet bang te zijn voor uitdroging. Het optreden duurt circa 45 minuten en bezweet komen we terug bij de omkleedlocatie, ons honk. Vanavond nog een keer! Gelukkig is het dan minder warm.

Bij elk optreden lijken de straten voller en hordes mensen vliegen achter ons aan wat het soms moeilijk maakt voor onze maître om de route te kiezen maar er blijkt altijd een gaatje te zijn waarna de gehele club trouw volgt. Het publiek is elk optreden enthousiast en we vinden het prachtig, wat een mooie hobby!

Elke avond staat er een goed menu voor ons klaar bij een restaurant midden in de stad aan het grote plein. Het is ware luxe dat we zo aan kunnen schuiven en even lekker kunnen eten met de hele club. De dagen vliegen voorbij met veel vrije tijd, mooie avonden vol gezelligheid en prachtige optredens.

Ons slotakkoord spelen we zondagavond 21.00 uur door deze prachtige reis afsluiten met onze show op het plein. Een plein vol met mensen, een aangename temperatuur en een goede show zijn de ingrediënten voor een slotstuk waar we trots op mogen zijn. Met een ovatie nemen we afscheid van Sibiu. Een prachtige stad, met vriendelijke mensen, een lekker klimaat en goede voorzieningen, een aanrader voor iedereen.

Martin Groen

Voor foto's, klik hier gemaakt door organisatie FITSibiu festival.